Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Mag Whatsapp jou verkopen?

Whatsapp, maakte deze week bekend dat het wordt overgenomen door Facebook. Dat bericht resulteerde in een hoop discussie waarbij de prijs die Facebook betaalt wel het meest besproken onderwerp was. Die prijs is dan ook niet mis, $ 19 miljard oftewel $ 42 per gebruiker.


De overname was niet alleen veelbesproken maar heeft ook geleid tot een uitstroom van gebruikers van Whatsapp. Afgelopen zaterdag bereikte die uitstroom een hoogtepunt toen Whatsapp, tot overmaat van ramp voor dat bedrijf, een aantal uren niet bereikbaar was. Dat was voor vele gebruikers een extra aanleiding om over te stappen naar Telegram Messenger.

whatsapp-telegram

Waarom toch zouden al die mensen naar aanleiding van de overname besluiten om een andere dienst te gebruiken? Kenners zeggen dat andere diensten zoals bijvoorbeeld Telegram veel veiliger zijn, biedt een grotere privacy voor de gebruikers. Dat argument is absoluut waar. Veel mensen beseffen dat Facebook Whatsapp niet overneemt omdat dit bedrijf zo winstgevend is. Nee, Facebook wil wat met die gebruikersgegevens gaan doen. Facebook wil nog meer informatie over al haar gebruikers gaan verzamelen.

Dat laatste is veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten. De dominante positie van Facebook in ons “online” leven werd door de overname en alle commentaren daarop bevestigd. Naast die afkeer om zoveel gegevens aan Facebook te geven speelde ongetwijfeld nog een tweede argument en dat is de koehandel in gebruikers.

Whatsapp is groot geworden door een gratis sms-dienst te leveren. De service bood een mooi alternatief voor het uitmelken van consumenten door telecombedrijven en werd dan ook massaal omarmt door het sms-end publiek. Whatsapp werd groot en heeft momenteel 450 miljoen gebruikers. Whatsapp werd niet alleen groot maar dus ook heel veel waard. Die waarde van Whatsapp ligt in het aantal gebruikers en nergens anders. Whatsapp had zijn gebruikers dan ook wat beter kunnen belonen voor het feit dat ze hebben bijgedragen aan de waardeontwikkeling van de dienst. Dat hebben ze niet gedaan. Whatsapp had een klein gebaar kunnen maken naar de gebruikers om ze te bedanken voor het meehelpen aan de waardeontwikkeling van de dienst. Dat had veel goodwill gecreëerd.

Dat hebben ze dus niet gedaan en ik denk dat dit bij veel gebruikers irritatie heeft gewekt. Gebruikers worden gewoon als vee verhandeld en worden voor $ verkocht aan de hoogste bieder. Wat blijkt uit de huidige ontwikkeling is dat gebruikers dat gewoon niet pikken.

Voor niets stap je over naar een andere service die minstens zo goed is en waarvan de eigenaren gezegd hebben dat ze die dienst nooit zullen verkopen en dat ze ook nooit wat met de gegevens zullen doen van hun gebruikers, Telegram dus.

Ik denk dat veel mensen dat een sympathiek uitgangspunt vinden en niet alleen sympathiek maar ook eerlijk.