Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Kopieerdrift van Social netwerken

In 2011 introduceerde Facebook de “cover foto”. Dat was toen voor social media sites een hele gebeurtenis. De grote afbeelding aan de bovenkant van je profiel was een kans om iets meer van jezelf te laten zien dan een pasfotootje. Met de cover foto gaf je jouw vrienden (en ook vreemden) iets meer inzicht in je leven.


In 2013 begon Google via haar social network Google+ ook met de cover foto’s.

Twitter kopieerde Facebook en introduceerde de cover foto begin dit jaar.

Vandaag kondigt zelfs LinkedIn (het anti-Facebook network) aan dat gebruikers binnenkort ook een achtergrondafbeelding kunnen toevoegen aan hun profiel. Hiermee kunnen de gebruikers “beter opvallen” volgens LinkedIn.

Beter opgemerkt worden? Dat is wat LinkedIn gebruikt als argument voor het introduceren van deze nieuwe aanvulling. Vervolgens zorgen ze er echter voor dat de profielpagina van een LinkedIn gebruiker dezelfde lay-out gaat krijgen als alle andere sociale netwerken.

Nu dat de sociale netwerken allemaal op elkaar lijken wordt het steeds minder duidelijk voor welk doel je een netwerk gebruikt. Zoek ik een baan op LinkedIn of kan ik die eigenlijk veel sneller vinden via Facebook? Plaats ik een nieuwtje op Twitter of LinkedIn?

Het verschil wordt steeds minder en of dat voor LinkedIn echt een voordeel is?

Om te illustreren hoe alle sociale netwerken nu op elkaar lijken heb ik een screenshot gemaakt van de profielpagina’s van Selena Larson, de blogster die mij opmerkzaam maakte op deze fantasieloze kopieerdrift.

Facebook

Selena_Facebook

Google+Selena_Google+

Twitter

Selena_-_Twitter

LinkedInSelena_LinkedIn