Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Facebookaccount opheffen? Denk er niet aan.

By Posted on No tags

Bye-Bye-Facebook met die kreet probeert Arjen Lubach zoveel mogelijk mensen achter zich te krijgen die woensdag om 20:00u hun Facebook account beëindigen. Hij wil met deze actie aandacht vragen voor de manier waarop Facebook met de gegevens van haar gebruikers omgaat.


Gisteravond zat ik RTL Late Night te kijken en daarin een andere “expert”, Danny Mekic, die een vergelijkbare oproep deed. Ook deze deskundige is verontwaardigd dat Facebook zoveel gegevens bewaart en daar ook nog wat mee doet.

Al die ophef vind ik zwaar overdreven en dan met name de verbazing en verontwaardiging die deze personen ten toon spreiden. Ik kan niet anders zeggen: ach gozzie, hadden jullie niet wat eerder met je acties moeten komen? Ik bedoel maar, iedereen weet toch al lang dat Facebook de persoonlijke gegevens die je met dit platform deelt gebruikt om daar wat mee te doen en, niet onbelangrijk, om daar winst mee te maken. Goh, wat een surprise.

Het is eigenlijk intens triest dat Lubach, Mekic en al die andere experts wel een Facebookaccount en ook nog eens een Facebookpagina hebben en er nu mee stoppen omdat ze vinden dat Facebook te veel van ze weet en met die kennis ook wat doet, namelijk geld verdienen. Is die Lubach werkelijk zo dom dat hij dat nu pas ontdekt en Mekic, een internetexpert, komt er ook nu pas achter?

Er zijn inmiddels 9 miljoen mensen in Nederland die een Facebookaccount hebben. Ik ben ervan overtuigd dat al die miljoenen mensen echt wel weten dat Facebook meekijkt (behalve Lubach en Mekic dan). Het maakt die gebruikers alleen niet zoveel uit dat Facebook meekijkt. Deze mensen delen namelijk zaken die ze graag willen delen en wat ze niet willen delen plaatsen ze gewoon niet. Het bijkomend effect dat facebook meekijkt en met die informatie aangepaste reclames en berichten naar de gebruiker stuurt vinden de meeste mensen helemaal niet erg, soms zelfs wel handig. Het is in ieder geval prettiger om reclame te krijgen over een artikel of dienst waar je wat aan hebt dan dat je tv-programma wordt onderbroken om je krijgt René Froger op de buis die een nieuwe mutifocale bril gaat kopen.

Het was mij vanaf het eerste moment duidelijk waar het bij Facebook om gaat. 18 mei 2012 ging het bedrijf naar de beurs. Op dat moment werd heel helder gecommuniceerd wat het verdienmodel van het bedrijf is. In 2014 adviseerde ik om de aandelen te kopen, juist omdat dit bedrijf zo uniek is en zo’n goed businessmodel heeft. Ook in 2014 schreef ik een artikel over Facebook en privacy en in dat artikel verzet ik me ook al tegen de onzin die geuit wordt over privacy.

De wereldwijde discussie die nu weer op gang gekomen is over Facebook en de privacy van het gebruikers wordt in gang gezet door de overheden. Die zijn namelijk niet zo blij dat er zulke machtige bedrijven bestaan als Facebook, maar ook Google en Twitter etc. Bedrijven die meer informatie hebben over de inwoners van een land dan de overheid. Bedrijven die het mogelijk maken dat mensen massaal met elkaar kunnen communiceren en zich uiten. Tsja, dat is voor de overheid niet prettig, lijkt een beetje op democratie en dat is toch wel het laatste dat een overheid wil. De overheid wil graag alles van ons weten weten (denk aan de sleepwet) maar oh wee als een bedrijf als facebook misschien wel meer zou weten over jou of mij. Als een bedrijf als Facebook het mogelijk maakt om mensen te verenigen in hun kritiek tegen een voorgenomen wet, dat is niet de bedoeling (zie mijn artikelen Facebook en democratie, juni 2017)

Privacy is een illusie. Je moet je ook eens afvragen wat privacy voor jou betekent. Wat mag je buurman of je collega nou eigenlijk echt niet over je weten? OK, je pincode, je banksaldo, dat begrijp ik er en zijn nog wel wat gegevens die je niet openbaar wil delen. Zet je die gegevens op Social Media? Of deelde je die gegevens vroeger met je vrienden aan de bar? Nee toch? De gegevens die je wel deelt zijn de zaken die je ook in het dagelijks leven deelt. Waar ga je winkelen? waar werk of studeer je? hoe oud ben je? hoe zie je eruit? waar ga je naar toe op vakantie? wie zijn je vrienden en familie enz. enz.? Je leven is nou eenmaal een open boek.

De hele discussie die zich nu afspeelt in de media gaat alleen maar over Facebook die gegevens gebruikt. Ik hoor geen enkel ander geluid. De media loopt te mekkeren als een kudde schapen maar de discussie verdiept zich op geen enkel moment over de maatschappelijke rol van Sociaal Media in onze huidige tijd.

Mijn facebookaccount opheffen? Ik denk er niet aan, ben niet dom…..