Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Bellen met Whatsapp, wat nu KPN?

Het is duidelijk, de telecombedrijven hadden het al zwaar en dat gaat de komende jaren niet veranderen. Nadat ze het sms verkeer vrijwel gratis moesten gaan aanbieden komt nu ook het verdienmodel voor bellen onder druk te staan. De enige dienst waaraan telecombedrijven in de toekomst nog kunnen verdienen is dataverkeer, althans zo lijkt het.


KPN-WhatsApp

De telecombedrijven maken zich nog niet druk. Vodafone en KPN zeggen voorbereid te zijn door nu al meer aandacht te geven aan data abonnementen. T-Mobile denkt dat consumenten voorlopig nog voor de betrouwbaarheid en de kwaliteit van reguliere spraakgesprekken kiezen. Mobiel bellen via Skype en Viber is nog niet echt van hoge kwaliteit. Die kwaliteit zal Whatsapp echt moeten verbeteren wil ze een belangrijke concurrent worden van de huidige telecom aanbieders. Maar, de technologie gaat vooruit. We mogen verwachten dat het bellen via mobiel dataverkeer in de toekomst steeds beter zal worden. Uiteindelijk verwacht ik dat het net zo goed zal werken als bellen via de normale mobiele verbinding.

Wat blijft er dan over voor de huidige telecom aanbieders? Zoals ik hiervoor al schreef, dataverkeer. De KPN’s van deze tijd worden datacarriers en de telecomfunctie verdwijnt naar de achtergrond. Deze verandering kan je aan zien komen en als telecombedrijf kan je daar op inspelen. Toch laten ook nu weer de Telecombedrijven deze kans liggen. Ze kunnen zich maar niet los trekken uit het hokjes denken van belminuten en sms- en databundels. De innovatie is ver te zoeken.

Er is geen Telecombedrijf dat zich is gaan richten op het aanbieden van speciale diensten, diensten met een tikkeltje meer. Laat ik een voorbeeld geven. Whatsapp biedt gratis sms aan maar verpakt dat ook nog in een leuk jasje. Er is geen Telecombedrijf op het idee gekomen om een aparte sms dienst aan te bieden die het sms-en leuk maakt. Natuurlijk had KPN een app kunnen ontwikkelen waarbij je berichten naar elkaar kan sturen via een wat uitgebreide sms-dienst. Berichtjes met foto’s, filmpjes etc. Als ze dat heel leuk hadden gemaakt dan kan je daar binnen een abonnement iets extra voor rekenen en, veel belangrijker, je creëert een hele trouwe groep klanten.

Helaas, door het hokjes denken zijn Telecom maatschappijen niet buiten hun vertrouwde terrein gestapt. Ze maken het mogelijk dat mensen via allerlei apps met elkaar kunnen communiceren maar ze hebben zelf dit soort apps nooit gemaakt. Hoe dom.