Facebook en democratie deel 3 – het News Feed “gevaar”

Deel 3 van 4

De News Feed en de algoritmes zijn een belangrijk onderdeel geworden van Facebook maar ook voor de samenleving. We hebben dat gezien tijdens de laatste verkiezingen in de VS maar ook tijdens verkiezingen in Europa. De News Feed kan een zekere invloed hebben op de gebruikers van Facebook.


Elke keer dat een gebruiker de Facebookapp opent toetst een algoritme ca. 2.000 berichten op hun relatieve belang voor jou. Bij het sorteren van die berichten kijkt de computer niet naar het aantal clicks op zo’n bericht of hoeveel keer het bericht gelezen is. De computer tracht uitsluitend vast te stellen of het bericht voor jou zodanig is dat je het waardeert als een betekenisvol bericht.

Binnen Facebook werkt een groot team dagelijks aan de News Feed. Dit zijn techneuten, juristen, vormgevers, nerds etc. Zij zijn niet bezig met de inhoud maar uitsluitend met de vormgeving en de techniek. De mensen die aan de News Feed werken bij Facebook denken na over elk detail hoe de News Feed tot stand komt en hoe die getoond wordt. Welke lettertype voor welk bericht? Hoeveel van een bericht wordt getoond op de startpagina enz. Constant wordt de app aangepast op basis van het gedrag van gebruikers. De mensen verantwoordelijk voor de News Feed bepalen hun beleid niet intuïtief of op basis van ethiek, ervaring, of beoordeling. Dit team wordt uitsluitend geleid door kwantificeerbare data van de gebruikers op de site. Die data is het enige dat hun interesseert. De uiteindelijk missie van het News Feed team is om uit te vinden wat de gebruikers van Facebook willen, wat zij interessant en betekenisvol vinden.

Dat News Feed team wordt steeds scherper in de gaten gehouden. Niet alleen door Facebook maar ook door overheden, bedrijven en natuurlijk inlichtingendiensten. Aangezien Facebook zo belangrijk is geworden in de wereld is de News Feed een communicatiekanaal dat veel invloed heeft op het denken van grote groepen mensen. Facebookgebruikers gaan snel iets aannemen als  een voldongen feit wanneer ze iets in hun tijdlijn gezien hebben. Elke Facebookgebruiker heeft wel eens een grappig of ontroerend bericht zien langskomen dat “geliked” werd door een “Facebookvriend”. Soms is dat bericht helemaal niet “geliked” door die Facebookvriend. Het zijn dan berichten waarvan de algoritmes aannemen dat deze voor jou interessant zijn.

Het “gevaar” bestaat natuurlijk dat die berichtenstroom beïnvloed gaat worden of dat de algoritmes je niet goed werken. Zo zouden Facebookgebruikers berichten kunnen zien die ze onbewust meenemen in hun gedachtevorming maar die niet gebaseerd zijn op feiten of echt nieuws. Facebook kan onze gedachten sturen, althans een klein beetje. Het is dan ook logisch dat overheden in toenemende mate interesse tonen in de News Feed.