Facebook en democratie deel 1 – verkiezingen

Deel 1 van 4

Anderhalve week nadat hij de verkiezingen had verloren beklaagde Obama zich over de hoeveelheid misinformatie die over Social Media verspreid wordt. Misinformatie die blijft hangen en die uiteindelijk geheel of gedeeltelijk voor waar wordt aangenomen.


Deze misinformatie wordt zodanig gebracht dat het eruit ziet alsof het waar is en mensen delen die berichten waardoor deze misinformatie steeds meer de status van “echt” krijgt.

Marc Zuckerberg was aanvankelijk na de verkiezingen trots op de impact die Facebook had. Misinformatie was voor hem niet zo’n groot probleem, maar hij zou met Facebook wel iets aan dit probleem gaan doen.

De rol van Facebook in de samenleving is veranderd sinds Zuckerberg 13 jaar geleden in zijn zolderkamertje het studentenplatform startte. Facebook is nu een platform dat dagelijks door 1,2 miljard mensen wordt gebruikt en maandelijks kijken meer de 2 miljard mensen wel een op hun Facebookpagina. De impact van berichten is groter dan ooit gedacht. Facebook is een invloedrijk platform als nieuwsbron. Facebook bereikt een groep mensen die groter is dan enig andere Europese of Amerikaanse televisiezender, krant of tijdschrift. Daarmee is het een machtig medium om grote groepen mensen te beïnvloeden. Daarnaast behoort Facebook, qua beurswaarde, tot de tien grootste bedrijven ter wereld.

Er wordt dus door overheden aandachtig gekeken hoe Mark Zuckerberg reageert op de kritiek over zijn bedrijf en haar paradoxale rol in de wereld. Hij heeft het grootste gedeelte van zijn leven gewerkt aan een fantastisch platform dat mensen bij elkaar brengt en dat is uitstekend gelukt. Maar wat zijn de gevolgen van die wereldwijde verbinding van mensen?

Nemen we de verkiezingen in de VS dan is vastgesteld door wetenschappers dat Trump heeft geprofiteerd van het Social Media-aanbod en met name van Facebook. De naam Trump kwam elke keer lang in de lijst van updates die je zag als je de Facebookapp opende. Deze lijst van updates heeft een formele naam, “News Feed” en wordt samengesteld door de computers van Facebook. Dus wanneer mensen het hebben over “het staat op Facebook” dan bedoelen ze dat ze iets in hun News Feed hebben zien staan.