Facebook en democratie deel 2 – News Feed uitgelegd

Deel 2 van 4

De News Feed is het tricky gedeelte van Facebook. Aanvankelijk had Zuckerberg een machine gemaakt waarop studenten hun eigen pagina plaatsten en die dan bekeken kon worden door geaccepteerde vrienden. Er was geen tijdlijn en je moest dus constant bladeren door de pagina’s van je vrienden om te zien wat daar gebeurde. In 2006 kwam daar verandering in. Sommige studente hadden zoveel vrienden dat het ondoenlijk was om elk profiel te bekijken of er misschien iets veranderd was en dus ontstond de News Feed. De bedoeling van de News Feed is dat je een gepersonaliseerde lijst te zien krijgt van alle nieuwe berichten die jouw vrienden geplaats hebben. Op zich niets mis mee maar zoals ik al schreef, dit is ook het “tricky” gedeelte.


De News feed is niet een chronologische lijst van de berichten die al je vrienden hebben geplaatst. De News feed komt tot stand op basis van Algoritmes. Dit zijn softwareprogramma’s die jouw gedrag binnen Facebook bestuderen. Ze kijken naar welke berichten jij aanklikt, wat je zelf plaatst, wat jouw interesses zijn enzovoort. Op basis van al die gegevens en meer, berekent het algoritme welke berichten voor jou het meest interessant zijn en dus als eerste getoond worden. Je krijgt dan ook een hyperpersoonlijke News Feed te zien, althans dat is de bedoeling.

Over algoritmes die ervoor moeten zorgen dat je uitsluitend de berichten en het nieuws te zien krijgt die een persoon waardeert wordt een uitgebreide discussie gevoerd. In 2011 benoemde de bekende digitale entrepreneur Eli Pariser het verschijnsel de “Filter Bubble”. Mensen, met name in de VS, gebruiken en vertrouwen Facebook meer voor hun informatievoorziening dan kranten of andere nieuwsmedia. Hun News Feed beïnvloed hun denken ondanks dat die News Feed slechts een geselecteerde berichtenstroom is. In 2015 publiceerde Facebook een onderzoek waarin ze concludeerde dat de News Feed maar een klein gedeelte was van het totale nieuwsaanbod dat mensen dagelijks verwerken. Onderzocht werd hoe mensen reageerden op negatieve berichten. Daarop werd vrijwel niet geklikt, het weglaten van die berichten werd dus volgens Zuckerberg als een positief argument voor facebook genoemd.

Afgelopen jaar echter bleek dat het verwijderen of niet tonen van negatieve berichten en het laten beïnvloeden van de News Feed door algoritmes grote gevolgen kan hebben. Er ontstond bij Facebook de behoefte aan meer echte, natuurlijke redactieleden, mensen die een bericht als (on)gewenst kunnen markeren. Een goed voorbeeld van het niet goed functioneren van algoritmes nadat de wereldberoemde persfoto verwijderd was van het naakte meisje dat in Vietnam wegrende voor een napalmaanval. De algoritmes hadden deze foto als ongewenst naakt gemarkeerd en niet wenselijk voor News Feeds.